Endnu en australier har besluttet sig for at gå rettens vej for at kæmpe imod et bøde for at cykle uden hjelm.
Første gang var det Sue Abbott, som har Freedom Cyclist bloggen. Hun fik sit bøde smidt ud af dommeren. En vigtig sejr.
Sue argumenteret for at da der findes en del videnskablige bevis for at cykelhjelmen ØGER risikoen for bl.a. hjerneskader, forsvaret hun sig selv ved at ikke tage cykelhjelmen på.
Nu er det Dr Paul Martin fra Queensland. Han fik et bøde for at cykle uden hjelm og vil gå rettens vej. Han vil også brug al den videnskabelige bevis for at cykelhjelme ikke er særlig effektive. Læs mere om Dr Martin på Freedom Cyclist.
Viser opslag med etiketten australien. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten australien. Vis alle opslag
14.05.2010
12.08.2009
Australsk cyklist kæmper mod systemet
Australian cyclist goes to court to fight ticket for cycling without a helmet.
Sikker en kontrast. Mens Danmark oplever følelsesladede promovering af cykelhjelme som om der er et påbud på plads, kæmper en australsk cyklist i retten mod et bøde hun fik for at cykle uden hjelm. Australien har nemlig et påbud.
Sue har aldrig brugt hjelm siden påbuddet blev vedtaget i midten af 1990'erne men hun cykler alligevel hverdag.
Hun indrømmer selv at hun regner ikke med at vinde men hun gøre hvad hun kan for at skabe opmærksomhed omkring de mange videnskabelige undersøgelser der viser at cykelhjelme kan være farlig.
Hendes forsvar handler om 'selv-forsvar'. Hun forsøger at blive frikendt fordi:
"Cykling uden cykelhjelm var et spørgsmål om nødvendighed."
Hun gjorde det for at "undgå risikoen for en alvorlig hjerneskade og/eller død".
Der findes videnskabelige undersøgelser nok til at understøtter hendes sag. Spørgsmålet er om dommeren synes det samme og tør at gå i kødet på landets hjelmlove.
Sue har hentet hjælp fra en lang række eksperter i cykelhjelme fra hele verden.
Du kan læs mere om hende over på Copenhagenize.com.
Mens en cykelhjelm er designet for at beskyt hovedet mod ikke livstruende skader i soloulykker under 20 km/t er der desværre en række videnskabelige undersøgelser der viser at en cykelhjelm giver en højere risiko for hjerne- og nakkeskade samt en højere risiko for at være udsat for en ulykke.
Labels:
australien,
hjelmskeptisk forskning,
hjerneskader
08.11.2008
Sund fornuft i Australien

I avisen 'The Australian' kunne man læs om en rapport fra The University of New South Wales. En af forskerne Chris Rissel har et intelligent bud på hvorfor flere mennesker ikke cykler i Australien. De er nemlig blevet skræmt ud af alle proportioner omkring sikkerhed.
Han siger, "We should create a cycle friendly environment and accentuate cycling's positives rather than stress negatives with 'safety campaigns' that focus on cyclists without addressing drivers and road conditions. Reminding people of injury rates and risks, to wear helmets and reflective visible clothes has the unintended effect of reinforcing fears which discourages people from cycling."
Det er godt for Australien at folk som Chris Rissel og sine kollegaer melder klart ud omkring de negative effekter af bl.a. hjelmpromovering. I alle de andre store cykellande fokuserer man på det positivt ved cykling. Det har vi også gjort i Danmark før i tiden.
Lige indtil Frygt blev trendy. Nu sælger vi hjelme men ikke cykling her i Danmark.
Læs mere om hvordan promovering af cykelhjelme er altødelæggende for vores cykelkultur.
Labels:
australien,
forskning,
hjelmskeptisk forskning,
videnskab
Abonner på:
Opslag (Atom)